​PC fikk nytt liv med Remix OS

I stedet for å kaste en fire år gammel, veldig treg PC, kan du gi den nytt liv. Å installere Remix OS er et godt alternativ.

Jeg fikk i hende en Acer Aspire V5-122P, med Windows 8 installert. Laptop-en var produsert i 2013, men var etter hvert blitt så treg at den i praksis var ubrukelig. Den brukte minst ti minutter på oppstart, og ytterligere minst ti minutter før applikasjonene reagerte. Så treg var den, at den ikke engang egnet seg ti å surfe på nettet. Så det er ingen overdrivelse at den var moden for resirkulering.

En treg-ost

Men før jeg ga den helt opp, gjorde jeg en del søk på nettet. Resultatet var nedslående: Akkurat denne modellen fra Acer blir dømt ut i diverse brukerfora. Prosessoren var av det dårlige slaget, selv den gang denne laptopen ble lansert. Dette, sammen med at maskina ble levert med 4 GB RAM, ga den treghetsopplevelsen som også jeg hadde sett. Acer Aspire V5-122P var med andre ord stemt ut av det gode selskap.

Løsning 1: Linux

Ettersom jeg har fusket litt med Linux til heimebruk i mange år, bestemte jeg meg for å gjøre et forsøk. Jeg erstattet Windows 8 med en light-versjon av den mest brukte Linux-varianten, Ubuntu. I likhet med de fleste Linux-distribusjonene er dette fullverdige operativsystemet gratis.

Og straks ble det mer fart i sakene. Nå boota den i løpet av et minutt eller så, og det ble mulig både å bruke tekstbehandling og diverse nett-applikasjoner. Men høvelig treg var den, også om jeg sammenlignet med den vel 10 år gamle Lenovo-en min som for lengst har blitt en Linux-laptop.

wp-1485978780379.jpg

Remix OS installert.

Løsning 2: Remix OS for PC

Tilbake til min Acer. Nylig leste jeg om et et nytt, gratis operativsystem, Remix OS for PC. I store trekk er dette Android OS, som er installert på telefoner og nettbrett. Forskjellen er at Remix OS er tilpasset maskinvaren i en PC.  Det betyr at du får en PC hvor du kan installere og bruke alt det du lyster fra Googles App-store.  Remix har i tillegg en egen app-butikk som du kan installere fra. Hvis PC-en ikke har berøringsskjerm, kan du bruke mus og tastatur. Har den berøringsskjerm, kan du i tillegg bruke skjermberøring.

Foreløpig fines det ikke et program som lar deg installere Remix OS som eneste operativsystem på en PC, men det kommer, lover utviklerne. Men er laget et enkelt program, slik at du kan installere Remix OS ved siden av den Windows-en du eventuelt har installert fra før. Da kan du ved oppstart av PC-en velge om du vil at den skal starte opp Remix eller Windows.

Men nå hadde jeg utstyrt min maskin med Linux. Et nytt nettsøk førte meg til YouTube, vår tids hovedkilde til visdom.

Der fant jeg en flott video som forklarer hvordan du kan installere Remix OS ved sida av Ubuntu Linux:

Ved neste omstart av maskina kunne jeg nå velge mellom Remix og Linux.

Nettbrett de luxe

Brukeropplevelsen i Remix OS er omtrent som på et nettbrett. Men det at du kan bruke tastaturet, vil mange oppleve som en fordel. Dessuten at du kan jobbe mot en skjerm i breddeformat, som du ikke behøver å ha liggende i fanget ☺ Og det at du på PC-en kan benytte deg av alle applikasjonene som du har på telefonen din, gir mange ekstra muligheter. Hvis du ikke er avhengig av store office-pakker, er det i stedet enkelt å bruke for eksempel Google Disk eller Dropbox, som også gir deg mulighet for lettvint å dele dokumenter med andre. Og ikke bare det: Du har en PC med Android-grensenitt som har direkte tilgang til godt over 400 GB lagringsplass. Ubuntu ligger for det meste ubrukt på maskina, men opptar ikke mer enn en brøkdel av harddisken.

Mer minne

Min Acer Aspire V5-122P var som nevnt utstyrt med 4 GB RAM. I dagens verden er det slik at med en treg prosessor blir dette vel lite minne. Acer oppgir selv at minnet på denne maskina kan oppgraderes til 6 GM. Punktum. Men etter litt lesing på diverse brukerfora spanderte jeg 8 GB ekstra, og det viste seg at maskina uten plunder godtok de til sammen 10 GB RAM som den nå har. Og da ble den svært smidig i bruk, selv om Remix i utgangspunktet er lite kraftkrevende og virker greit med bare 4 GB RAM. Aberet er nok at mye minne går på bekostning av batterikapasiteten. PC-en har en vanlig «gammaldags» harddisk, som jeg kanskje kommer til å erstatte med en mindre ressurskrevende og raskere SSD-disk.

wp-1485978793961.jpg

Remix OS for PC. Skjermbilde.

Legg igjen en kommentar

Filed under Feature

Legg igjen en kommentar

